Datum: 8 oktober 2023, ‘Noord Drenthe rit’
Starttijd: 11:30h, vooraf koffie, dus 11:15h aanwezig.
Afstand: Ongeveer 190 km.
Vertrek:
Cafe Dorgelo, Schoonebeek

Deze rit voert ons naar het noorden van Drenthe…geen onbekend gebied dus. De netto rijtijd bedraagt ca. 3 uur dus tijd genoeg voor 1 of 2 keer een lunch/koffiestop.

Eerst rijden we via de N34 naar Borger en vandaar richting Drouwen. Langs het bekende, “all inclusive” attractiepark “Drouwnerzand”, dat hier links langs de route ligt. Het gelijknamige natuurgebied ligt echter aan  de rechterkant van de weg. Zeer de moeite waard voor een zonnige zondagmiddag-wandeling. Dit natuurgebied met het predicaat “aardkundig monument” kenmerkt zich door heidevelden, zandverstuivingen en jeneverbesstruiken.

We vervolgen de route via Gasselte, Kostvlies, Bonnen en Gieten naar Eext. Hier duiken we het dal van de Hunze in. Dit riviertje was nog niet zo heel lang geleden sterk gekanaliseerd, maar de oorspronkelijke loop is keurig gereconstrueerd en de natuur heeft in het beekdal weer de overhand. Het water komt uit in het Zuidlaardermeer en de Hunze verlaat aan de noordkant het meer onder een andere naam. (Drentse Diep…..bij de palingrokerij)

Bij Zuidlaren pakken we een klein stukje de N34 weer op en rijden dan langs het vliegveld naar Peize. Dit dorp in de kop van Drenthe was vroeger bekend vanwege de teelt van hop voor de bierproductie. In het dorp vinden we dan ook een prima locatie voor de lunch met de toepasselijke naam “de Peizer Hopbel”. Ik meen me te herinneren dat in het pand vroeger ook een brouwerijtje gevestigd was maar daar zie ik op hun site niks van terug. Als er te weinig plaats is rijden we door naar Roden waar meerdere eetgelegenheden op onze route liggen.

We vervolgen de route waar we, net voorbij Veenhuizen, de provincie Friesland in rijden. Langs (en door) het Fochteloërveen rijden we naar Appelscha. Dit veengebied is trouwens {net als het Bargerveen bij ons) één van de weinige, nog overgebleven, levende hoogveengebieden. Bij Appelscha zoeken we een ander natuurgebied op…het bekende Drents-Friese Wold. Als we het bos uitkomen kunnen we links van de weg eventueel een 2e stop inplannen bij restaurant “de Nieuwe Bentepol”.

In Hoogersmilde steken we de Drentse Hoofdvaart over en rijden een kort stukje langs de Beilervaart. Dan slaan we rechts af en bevinden we ons bij het “Leggelderveld”. Bij velen wel bekend natuurlijk door de recreatieplas “Blauwe Meer”. Maar er is meer….veel meer. In 1944 nadat de geallieerden Normandië waren binnengevallen (D-day) gingen de Duitsers de Westwall (Siegfriedlinie) weer in gebruik nemen. Deze vonden ze echter niet lang genoeg dus werd besloten om die in noordelijke richting uit te breiden. Eerst langs de IJssel tot Zwolle, de IJssel-linie. Daarna werd eind 1944 begonnen met de z.g. Frieslandriegel van Zwolle naar Delfzijl. Deze Frieslandriegel bestond uit een tankgracht met daarachter 2 loopgraven. Natuurlijk is daar niet heel veel meer van terug te vinden maar hier op het Leggelderveld is er nog wél wat van te zien (ook op het Balloërveld trouwens). Een aantal jaren geleden las ik iets over Schoonebeek in de 2e wereldoorlog. En in dat artikel stond vermeld dat een groep mannen uit ons dorp als dwangarbeider hier op het Leggelderveld te werk werden gesteld bij de aanleg van de verdedigingswerken. Toen was mijn interesse gewekt natuurlijk en ben ik verder gaan zoeken. Normaal kun je een stukje van de verdedigingswerken vanaf de weg zien. Nu moet je erg goed kijken en weten waar het ongeveer is omdat er nog veel blad aan de bomen zit.

Verder gaat het via bekende wegen en landschappen huiswaarts waar het pilsje bij Jolanda wacht.

Deze route met mooie omschrijving (als vanouds) is aangeleverd door Henk Strijks.

Noord Drenthe

Noord Drenthe (TomTom)