Datum: 30 juli 2023
Starttijd: 11:30h, vooraf koffie, dus 11:15h aanwezig.
Afstand: Ongeveer 197 km.
Vertrek:
Bakkerij Sieben, in het centrum op het plein in Schoonebeek.

(Scroll naar beneden voor de routebastanden)

De route voert ons aanvankelijk over bekendere wegen via Anerveen en Oud Lutten naar Drogteropslagen. De weg van daar naar Dedemsvaart kennen jullie ook vast wel van die prachtige bochtjes (die helaas vanwege de bomen in de berm wat minder overzichtelijk zijn).
Via de onderdoorgang van de N48 bij Den Kaat rijden we naar de Pieperij. Dit is weliswaar een niet al te beste klinkerweg maar voert ons wel door een prachtig natuurgebied waar het uitzichtpunt “Takkenhoogte” uitzicht op de meeuwenplas bied. Ongetwijfeld wel bekend bij een aantal van jullie.
Bij Pieperij steken we het riviertje de Reest over en verlaten we dus ons geliefde  Drenthe. Na Oud Avereest volgt een wat saaier stuk van de route met een paar relatief lange, rechte stukken weg. Maar aangekomen bij de boswachterij Staphorst wordt de route weer wat interessanter. Misschien een goed idee om hier bij het recreatiegebied “de zwarte dennen” even te stoppen voor een korte rookpauze om de beentjes te strekken. De rit gaat verder via Punthorst en Rouveen naar Hasselt.
Bij Hasselt steken we de rivier het Zwarte Water over en op het industrieterrein aan de zuidoever zoeken we de Zwolsedijk. Na het industrieterrein rijden we tussen een paar huizen door en komt het Zwarte Water weer in zicht. Hier zien we tevens de monding van de Vecht die vanuit het oosten zijn/haar water met het Zwarte Water deelt en zo een weg zoekt naar het IJsselmeer.
We rijden over de Zwolsedijk richting Zwolle en zien aan de andere oever een paar “kolken”, plassen die in open verbinding staan met de rivier. Later deze tocht zullen we langs één hiervan rijden. We moeten nu rechtsaf slaan omdat verder rijden over de dijk verboden is. Je kúnt echter wél doorrijden over de dijk tot in de wijk Stadshagen (en daar de route weer oppakken) want de onderdoorgang bij de brug is nog steeds toegankelijk. Maar de navigatie pikt dat niet dus ik heb de route langs de Milligerplas in de planner gezet.
Na een kort stukje door de buitenwijken van Zwolle pakken we de route weer op nabij één van de kolken die we eerder al zagen. We maken een omtrekkende beweging om de Wijde Aa (waar we even later die kolk aan de linker kant zien) en gaan dan de Agnietenberg op. Dit eeuwenoude rivierduin van de Vecht is natuurlijk een prachtig stukje natuur tussen de buitenwijken van Zwolle en de rivier. Maar voor deze route is vooral interessant: …. het restaurant wat hier ligt en bijzonder geschikt lijkt voor een korte onderbreking van deze rit. We hebben er inmiddels al zo’n 100km op zitten en na amper 2 uur wil je wel even van de motor af. Misschien herken je de omgeving want jaren geleden zijn we met een rit van de club ook al eens over de Agnietenberg gereden.
Vanaf de Agnietenberg kiezen we koers naar Berkum en vervolgens over “landweggetjes” ten zuiden daarvan richting Dalfsen. Een beetje ten westen van het dorpje Emmen vervolgen we de route over de N757 die we tot kasteel Rechteren zullen volgen. Net vóór Emmen, bij de afslag naar Hoonhorst, hadden de Duitsers in de 2e wereldoorlog een lanceerinrichting voor V-2 raketten in het bos. Daar is, op een plaquette na, niks van terug te vinden helaas.
Even verder rijden we langs kasteel Rechteren. Dit is het enige middeleeuwse kasteel in Overijssel en wordt al genoemd in de 13e eeuw. Via Dalmsholte gaan we nu we naar de Lemelerberg  en daarna door de buurtschap Archem. Dit gehucht geeft naam aan de aanzienlijk hogere tweelingbroer van de Lemelerberg maar die is toch veel  minder bekend. Ook al staat op déze berg de mast die van verre de aandacht vestigt op beide bergen.

Misschien is het een idee om bij Nieuwe Brug nog even wat te drinken of een ijsje te kopen. De pannenkoeken zijn er in ieder geval niet slecht weet ik uit ervaring. De reis gaat verder langs “steile oever” (de moeite waard om eens te bekijken als je toevallig in de buurt bent voor een leuke wandeling o.i.d.) en kasteel Eerde, dóór Den Ham en Vroomshoop om dan net voor Westerhaar-Vriezenveensewijk linksaf te slaan op een klein weggetje waar we even verder de N36 moeten oversteken….even goed uitkijken dus. We komen op bekender terrein want we vinden ons terug  op de weg van Sibculo naar Mariënberg.
Van hieraf behoeft de route dan ook geen uitleg meer denk ik. Misschien in Mariënberg of Diffelen nog even een stop inlassen.
Ik hoop dat de route in de smaak valt en dat jullie de genoemde punten weten te herkennen onderweg.
Maar gewoon lekker rijden is, en blijft, natuurlijk de hoofdzaak

Groeten, Henk

Springendal-route (Garmin)